Oliewijzer

Omega 3, Omega 6, onverzadigde en verzadigde vetzuren, essentiële vetzuren.

Al onze kookoliën bevatten goede vetten, met name onverzadigde vetten. Het zijn onmisbare bestanddelen in een evenwichtige voeding en belangrijk voor een gezond lichaam. Het vervangen van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding helpt het cholesterolgehalte onder controle te houden. Zo kook je lekker én bewust. Onze kookoliën bevatten niet alleen de gekende Omega 3 en Omega 6, maar nog heel wat andere voedingsstoffen. Wij vertellen welke en wat ze precies doen.

Gezonde vetzuren die we allemaal nodig hebben
Vetstoffen zoals olie zijn onmisbaar om smaakvolle gerechten te bereiden en vetzuren zijn essentiële bestanddelen in een evenwichtige voeding. Ze leveren niet alleen een onmisbare hoeveelheid energie, maar eveneens essentiële voedingsstoffen zoals vetoplosbare vitamines (vitamine A, D E en K) en essentiële vetzuren (zoals omega 3 en omega 6). Ze zijn belangrijk voor het algemeen goed functioneren van het lichaam. Zo spelen vetten o.a. een cruciale rol op hormonaal vlak, voor de goede werking van hersenen en voor een vlotte darmfunctie.

Elke olie heeft een andere samenstelling en andere eigenschappen, maar alle Vandemoortele kookoliën zijn rijk aan onverzadigde vetzuren. Het vervangen van verzadigde vetten door onverzadigde vetten heeft een positieve invloed op het cholesterolgehalte.

(On)verzadigde vetzuren, Omega 3, Omega 6
Vetzuren zijn heel belangrijke stoffen in onze voeding die we dagelijks moeten innemen. En het is waar: we letten best een beetje op de soorten vetzuren die we gebruiken in de keuken.

Zeker verzadigde vetten moeten we met mate innemen, omdat ze minder gezond zijn voor het hart en de bloedvaten. Ze komen overwegend voor in dierlijke producten en zijn eerder vast van structuur.

Onverzadigde vetten daarentegen, vinden we vooral terug in plantaardige voedingsmiddelen. Ze zijn zachter van structuur en bevatten onverzadigde vetzuren. Dus zijn ze goed voor onze gezondheid. Een aantal van deze onverzadigde vetzuren, zijn essentiële vetzuren.

Omega 3 en Omega 6 zijn de bekendste van deze essentiële vetzuren. Ze zijn noodzakelijk voor ons lichaam, maar kunnen niet door het lichaam zelf aangemaakt worden. Het is dus belangrijk dat je deze via de voeding inneemt, bijvoorbeeld Omega 3 vind je vooral terug in onze koolzaadolie en maïsolie, Omega 6 vind je vooral terug in onze zonnebloemolie en maïsolie.