De nieuwe voedingsdriehoek, inclusief plantaardige vetten!

De nieuwe voedingsdriehoek, inclusief plantaardige vetten!

Plots was-ie er: de gloednieuwe voedingsdriehoek. Een omgekeerde piramide, die andere adviezen bevat dan de vorige, door de meeste foodies als ouderwets bestempelde voedingsdriehoek. Als olie- en margarinefabrikant zijn we blij met deze nieuwe versie. Waarom? Dat leggen we je in dit artikel uit.

Van donkergroen tot oranje: de nieuwe voedingsdriehoek uitgelegd

Hoe zit die nieuwe voedingsdriehoek nu precies in elkaar? Welnu, hij is onderverdeeld in (slechts) 3 grote vakken: een donkergroen, een lichtgroen en een oranje vak. Bij Vandemoortele zijn we verheugd dat plantaardige olie en zachte margarines in het donkergroene vak van de voedingsdriehoek zijn opgenomen, wat betekent dat ze behoren tot de gezonde voedingsmiddelen die gerust een vast plekje mogen hebben in je dagelijkse eetpatroon.

  • In het donkergroene vak staan de gezonde voedingsmiddelen die de voorkeur krijgen: groenten, fruit, peulvruchten, granen, tofu, en dus ook plantaardige olie en margarine.
  • In het lichtgroene vak staan de gezonde producten die je eveneens regelmatig mag eten, maar in iets beperktere hoeveelheden: vis, kaas, melk, yoghurt, eieren en kip.
  • In het oranje vak vind je de voedingsmiddelen die je het best slechts af en toe tot je neemt in kleine porties: boter en rood vlees.

Buiten de driehoek bevindt zich nog een rode bol waarin de producten staan die geen waarde hebben voor je lichaam. Je raadt ongetwijfeld al welke dat zijn: wijn, bier, frisdranken, koekjes, chocolade, bereide vleeswaren, snoep en gebak. Kortom, alles wat te veel (slechte) suikers en vetten bevat.

Plantaardige olie en margarine: onderdeel van een gezond eetpatroon

Bij Vandemoortele zijn we ervan overtuigd dat dagelijks genieten van lekker eten en gezondheid hand in hand kunnen gaan.

“Luister naar je lichaam en neem de nieuwe voedingsdriehoek als leidraad.”

Zachte margarines en bereidingsvetten worden in die vernieuwde voedingsdriehoek naast plantaardige olie aanbevolen als de gezonde weg vooruit. Het is dan ook aangeraden om je inname van ongezonde, verzadigde vetten – die veelal van dierlijke oorsprong zijn – te verlagen door ze te vervangen door onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten vind je onder meer in vis, noten en zaden, maar daarnaast ook in zachte margarines, die perfect gebruikt kunnen worden als plantaardig alternatief voor boter. We raden het dan ook al jaren aan als een gezonde smaakmaker: lekker op de boterham!

Gezond bakken doe je dan weer met plantaardige olie, die terecht boven boter wordt geplaatst in de nieuwe voedingsdriehoek. Want wie bakt met koolzaadolie, bakt gezond. Al kun je natuurlijk evengoed kiezen voor een andere soort plantaardige olie – afhankelijk van welke smaak je voorkeur wegdraagt: olijfolie, kokosolie, zonnebloemolie, …

Klaar om plantaardig te beginnen koken en bakken? Wij bieden je alvast de nodige inspiratie!